Les habilitats digitals que (totes) hauríem d’aprendre
Les tecnologies de la informació, la comunicació i la relació i els mitjans digitals són una competència clau necessària per tenir èxit a la majoria de les professions i en la vida.
Les habilitats digitals formen part fonamental del marc de treball educatiu integral, que ha de garantir el domini i l’accés universal a la tecnologia, afavorint la igualtat i la mobilitat socioeconòmica.
El desafiament de les educadores és pensar com alimentar la capacitat i la confiança de les estudiants per superar-se en línia i fora de línia en un món on els mitjans digitals són omnipresents.
Mesurant intel·ligències
- Coeficient intel·lectual (CI)
- Coeficient emocional (CE)
- Intel·ligència digital (ID)
El ID serveix per mesurar la intel·ligència general i emocional d’una persona, la facilitat i el domini que una persona té dels mitjans digitals és una competència que es pot mesurar.
Nivells de l’ID
Nivell 1: Ciutadania digital Capacitat de fer servir la tecnologia i els mitjans digitals de formes que siguin segures, responsables i eficaces.
Nivell 2: Creativitat digital Capacitat de convertir-se en part de l’ecosistema digital mitjançant la creació conjunta de contingut nou i de fer realitat les idees mitjançant l’ús d’eines digitals.
Nivell 3: Iniciativa digital La capacitat de fer servir els mitjans i les tecnologies digitals per resoldre els desafiaments globals o per crear noves oportunitats.
La creativitat digital és la que més desenvolupem a través dels mitjans i eines d’alfabetització mediàtica, la programació i fins i tot la robòtica. Ja que possibiliten l’accés a les noves oportunitats d’ocupació i la creació de treballs en el futur.
De la mateixa manera, també es promou a través d’iniciatives com emprenedoria tecnològica i hackatons per fomentar una cultura d’innovació.
Tot i això, cal redoblar esforços per empoderar a la ciutadania digital, capacitant a les persones en l’ús de la tecnologia i viure en el món digital.
A tall de llista d’habilitats
Quines habilitats i competències hem d’aprendre i practicar per esdevenir una ciutadania digital? Les investigacions n’identifiquen vuit en particular.
- Identitat digital: la capacitat per crear i administrar una identitat saludable en línia i fora de línia amb integritat.
- Administració del temps davant de la pantalla: la capacitat d’administrar el temps davant de les pantalles, dur a terme múltiples tasques i participar en plataformes i xarxes socials amb autocontrol.
- Administració del ciberassetjament: la capacitat per detectar situacions d’assetjament cibernètic i manejar-les amb intel·ligència.
- Administració de la seguretat digital: la capacitat de protegir les dades personals i la prevenció davant les diverses tipologies d’atacs cibernètics.
- Administració de la privadesa: la capacitat d’administrar amb discreció tota la informació personal compartida en línia, per protegir la privadesa pròpia i la dels altres.
- Pensament crític: la capacitat de diferenciar la informació veraç i fiable, de la intencionada, la satírica i la falsa; Reconèixer els continguts positius, els perjudicials o qüestionables en línia.
- Petjades digitals: la capacitat de comprendre la naturalesa dels rastres digitals i les seves conseqüències a la vida real i d’administrar-los amb responsabilitat.
- Empatia digital: la capacitat de demostrar empatia cap a les necessitats i els sentiments propis i els dels altres a través de les xarxes.
Fira FET Tàrrega
